A fenti naptár a következő, nyilvános megosztási linken beágyazható asztali naptárakba, mint a Thunderbird Lightning kiegészítőjébe, vagy az Outlook-ba, de minden olyan Naptárba is, mely képes kezelni az *.ICS kiterjesztést. Link: https://www.google.com/calendar/ical/magyarpredikaciok%40gmail.com/public/basic.ics

2014. január 5., vasárnap

Jézus Szent Neve

Krisztusban kedves hívek!

Engedjétek meg, hogy a holnapi Epifánia ünnephez egy rejtvényt adjak fel nektek, amelyen talán csodálkozni fogtok mivel tényleg rejtélyesen hangzik, de ha megoldottuk, talán még jobban fogtok elcsodálkozni, mivel ez a Három király ünnepének mélységét és elrejtett szépségét mutatja meg nektek. Ezt a rejtélyt nem én találtam ki hanem az egyház liturgiájában, a Reggeli Dicséret Benedictus antifónájában található:

"Ma az egyház mennyei vőlegényéhez lesz adva, mivel Krisztus lemosta bűneit a Jordánban. Sietnek a bölcsek ajándékaikkal a királyi menyegzőhöz és vízből változott boron lelik örömüket a meghívott vendégek. Alleluja."

Ahogy hallottátok, sok minden rejtélyes. Nyilvánvaló, hogy ma esküvőt ünnepelünk. De nem világos, hogy a három király miért siet az ajándékokkal az esküvőre és miért van közük Jézusnak a Jordánban való megkeresztelkedésével a Kánai menyegző átváltoztató csodájához. Ez hogy fér össze? A liturgia talán összekevert Jézus életéből három külön eseményt?

Megoldhatjuk ezt a rejtélyt, ha megkérdezzük önmagunktól, hogy milyen menyegzőről van szó és az hogy jött létre.

A mennyei vőlegényről van szó, aki házasodik az egyházzal. Nem nehéz kitalálni, hogy ki a mennyei vőlegény: Isten fia az, aki a világba jön, hogy egy menyasszonyt találjon, éspedig az egyházat. Az egyház, illetve a megváltott emberiség pedig a vőlegény menyasszonya.

Így láthatóvá válik, hogy: a megváltás története, Jézus élete, születésétől egészen a kereszthaláláig egy esküvő története.

Valóban, megváltónk úgy szereti az egyházat, minden egyes embert, ahogy csak egy vőlegény szeretheti a menyasszonyát, sőt még annál is jobban, határtalanul! Egy jegyes pár szeretete csak egy halvány képe annak, ahogy Krisztus szeret minket. Mindannyian tudjuk, milyen erőfeszítéseket tett megváltónk, hogy bebizonyítsa szeretetét és hogy elnyerje, meghódítsa a mi szeretetünket.

Születésétől kezdve, egész életében végtelen jóságát nyilatkoztatta ki nekünk, csodatévő erejét mutatta fel és fáradhatatlanul prédikált, hogy elménket világosítsa, a mennyei dolgok felé fordítsa és végleg feláldozta magát menyasszonyáért, hogy megváltsa bűneitől. Ameddig bűnben éltünk, képtelenek voltunk Istent szeretni, mivel a bűnös még a földi javakhoz van láncolva. Amikor majd megtisztul, csak akkor lesz képes arra, hogy szeretete Isten iránt lángra lobbanjon.
Ezért kellett Jézusnak szenvedni, hogy pont ezektől a bűnöktől tisztítson meg minket és ezáltal elnyerje szeretetünket.

Így láthatjuk meg: Jézus egész élete egy esküvő története, a legszebbnek, a legnemesebbnek ami létezik. Mikor kezdődött ez a menyegző? Már a születésénél! A pásztorok voltak az első izraeliták és a három király az első pogányok, melyek szeretetét a kis Jézus meghódította. Már ekkor kinyilatkoztatta Jézus nekik dicsőségét és csodálatosságát. A pásztoroknak elküldte angyalait, a napkeleti bölcseknek a próféciai csodálatos csillagot, hogy a jászolhoz találjanak. Megvilágosította szívüket, hogy a megváltó elrejtett istenségét felismerhessék, imádhassák és szeretetüket adhassák neki.

Ezért hallhattuk az antifónában, hogy "siettek a bölcsek ajándékaikkal a királyi menyegzőhöz".

Ezek a bölcsek voltak az elsők a pogány népek közül, és a megtérés csodája azóta történik a mai napig.

Siessünk mi is a menyegzőre, a mennyei vőlegényhez a jászolban, hogy mi is neki ajándékozhassuk a három ajándékot, mert ezeknek az ajándékoknak misztikus jelentőségük van. A kis Jézusnak adjuk tiszta szeretetünk aranyát, imádatunk tömjénjét és áldozataink, lemondásaink mirháját.

Rejtélyünkben miért említjük Jézusnak a Jordánban történő megkeresztelkedését? Azért, mert a keresztelésekor másodszor lett a dicsősége kinyilatkoztatva. Megnyílt az ég, láthatóan leszállt rá a Szentlélek és mennyei atyánk hangját lehetett hallani: "Ez az én szeretett szent Fiam akiben gyönyörködöm." Ez volt a hivatalos kinyilatkoztatás az emberek számára Krisztus isteni dicsőségéről. A mennyei Atya maga lépett fel a menyasszony kérőjeként, hogy elvezesse az embereket a vőlegényhez. De még történt egy másik dolog is a keresztelésnél: Jézus keresztelése által a Jordán vize megszentelődött. A víz természet feletti erőt kapott, hogy az embereket bűneiktől megtisztítsa. A keresztvíz által folyik a keresztelendő lelkébe a megváltás kegyelme, így akart Krisztus magának egy szeplőtelen, ránctalan menyasszonyt biztosítani, ahogy szent Pál tanítja.
Most értjük meg, hogy miért is hallhatjuk az antifónában: "Ma fog az egyház vőlegényével házasságra lépni, mivel Krisztus lemosta bűneit a Jordánban."

A rejtély utolsó része pedig: "És a vízből lett boron örvendeznek a meghívott vendégek. Alleluja."

A kánai menyegzőn történt a harmadik kinyilatkoztatás Jézus dicsőségéről, amikor az első csodáját tette. 600 liter vizet változtatott a legjobb borrá, ami nagy dolog, de ennek a csodának mélyebb jelentősége van. A bor a szeretet jelképe. A legjobb bor Isten szeretete, a Szentlélek a szívünkben, a kánai menyegző csodája, az emberek megváltatlan szívének az átváltoztatása a kegyelem által, ami Isten mérhetetlen szeretetével tölt el minket. A 600 liter a mérhetetlenséget jelképezi. Így láthatjuk, hogy Jézus első csodáját nem véletlenül egy menyegzőn tette, mert a mennyei vőlegény jött erre a világra, hogy az emberiséggel esküvőt ünnepeljen és szeretete legjobb borával töltse el őket. Így lehessen az emberiség szeplőtelen menyasszonya, aki méltó a szeretetét viszonozni.

Ezek tartoznak az Epifánia ünnepéhez. A mennyei királyfi kinyilatkoztatja isteni dicsőségét, hogy elnyerhesse menyasszonya szeretetét és menyegzőt tarthasson. Imádkozzunk, hogy egy ilyen vőlegényhez méltóak legyünk, hogy szeretetünk minél erősebb, tisztább, hűségesebb és kivétel nélkülibb legyen, hogy mi is érdemesek legyünk arra, hogy a mennyei menyegzőn meglássuk Krisztus dicsőségét.

Engedjétek meg, hogy néhány szót mondjak a három király megszentelt vízéről. Miért szentelünk a mai ünnepen vizet? Azért mert láthattuk, hogy Krisztus a vizet keresztségével megszentelte, hogy természetfeletti erőt kapjon. Ezt az erőt nemcsak a keresztelő víz kapja, hanem az egyház áldásával a szenteltvíz is.

A három király vízének a szentelése különösen ünnepélyes és hosszú, ezért tartalmaz különleges erőt. Hálásan vihetjük haza ezt a megszentelt vizet, meghinthetjük otthonainkat vele és bizalommal használhatjuk, mert természetfeletti erőt ad nektek, megszentel benneteket, megerősít és megvéd különösen az ördög támadásaitól.

Szeretném bemutatni nektek a szenteltvíz erősségét, mégpedig Avilai Szent Teréz tapasztalatából amelyet emlékirataiban találhatunk meg a 31. fejezetben.
"Egyszer egy oratóriumban voltam amikor az ördög megjelent mellettem egy csúnya alakban...testéből mintha tűz égett volna, ami nagyon világos volt, de árnyék nélküli. Félelmetes hanggal tudatta velem, hogy kezeiből ugyan ki tudtam magam szabadítani, de valamikor megint a hatalmába fog keríteni. Nagyon féltem és keresztet vetettem, ahogy csak tudtam. El is tűnt de hamarosan vissza tért, ez kétszer történt meg. Nem tudtam, mi tévő legyek, de azt a helyet, ahol megjelent nekem meghintettem szenteltvízzel, mely kéznél volt, erre nem jött többé.”
„Egy másik alkalommal kegyetlen fájdalmakkal kínozott öt órán keresztül és  olyan belső-külső nyugtalansággal, hogy gondoltam nem tudom már tovább kibírni. A körülöttem lévők ijedten álltak, nem tudták mitévők legyenek. Én saját magam sem tudtam, hogy segítsek magamon. Az Úr akarta, hogy lássam, az ördög ezeknek a kínzásoknak az oka, mivel láttam magam mellett egy kicsi undorító feketét, aki mint egy elkeseredett, a fogaival nyikorgatott, mivel veszített ahol nyerni remélt. Amikor megláttam, nevettem és nem féltem többé. Az apácák, akik körbe álltak, nem tudták mi tévők legyenek, hogyan segítsenek szenvedéseimben. Mivel kínjaim nem akartak alább hagyni, végül azt mondtam a nővéreknek, ha nem nevetnek ki, csak szenteltvizet hozzanak nekem. Hozták és kiöntöttem arra a helyre, ahol a csúnya kis fekete alak állt és pillanatokon belül eltűnt. Az egész rossz abbamaradt, mintha egy kézmozdulattal eltörölték volna, de olyan fáradtságot éreztem, mintha megbotoztak volna.
Sokszor tapasztaltam, hogy nincsen hatékonyabb módszer a gonosz szellemek elkergetésére mint a szenteltvíz. Tehát nagy erővel kell rendelkeznie. Nekem különösen nagy vigaszt jelent, amit lelkemben érzek, amikor használom és belső jóérzést tölt el, amit nem tudok megmagyarázni, de felfrissíti a lelkemet. Ez olyan, mint amikor valakinek nagy a szomjúsága és friss vizet iszik. Utána teljesen felfrissülve érzi magát. Közben azon gondolkodom, hogy milyen fontos, amit az egyház rendelt el, és az vigasztal, hogy áldásai milyen erőt adnak a víznek, és a megszentelt víz, illetve a sima víz mennyire különböző.
"

Szent Teréz ha úton volt, mindig vitt magával szenteltvizet. Egyszer azt mondta egy vele utazó nővérnek: "Nem ismered azt a vigaszt amit a szenteltvíz nyújt. A szenteltvíz egy olyan nagy jótett, amellyel Krisztus vérének áldásait könnyű módon hasznunkra vehetjük."

Használjuk tehát mi is a jövőben a szenteltvizet ilyen élő hittel, mint Szent Teréz, hogy minket is hatékonyan vigasztaljon, megvédjen és felüdítsen.

Ámen.