A fenti naptár a következő, nyilvános megosztási linken beágyazható asztali naptárakba, mint a Thunderbird Lightning kiegészítőjébe, vagy az Outlook-ba, de minden olyan Naptárba is, mely képes kezelni az *.ICS kiterjesztést. Link: https://www.google.com/calendar/ical/magyarpredikaciok%40gmail.com/public/basic.ics

2014. augusztus 3., vasárnap

Kármelhegyi skapuláré, illetve barna skapuláré

Kedves hívek!

Két Mária ünnep között vagyunk, július 16. Ünnepeljük a Kármelhegy ünnepét és augusztus 15. Következik Mária mennybevitele. Ehhez jön még holnapután augusztus 5. havas Boldogasszony, megemlékezésül Róma legnagyobb Mária temploma, Santa Maria Maggiore, felszentelése alkalmából. Augusztus 22. pedig Mária szeplőtelen szívét ünnepeljük.
Már csak e ünnepek sokasága is mutatja, hogy a Szűzanyának milyen központi szerepel van a katolikus Egyházban.
Ez miért van így?

Aquinoi Szent Tamás adja meg nekünk a választ. Az Ave Máriát, az üdvözlégy Máriát kommentálja, és az „Úr van teveled” szavakhoz írja: „ezek a szavak azt akarják mondani, hogy: Én (Gábriel arkangyal) azért tisztellek, mert közelebb állsz a szent Istenhez, mint én, mivel az úr veled van.” Továbbá azt írja Szent Tamás, Lukács szavait idézve: „Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják hívni” (Luk 1,35) Így az Úr a Szűzanyával más viszonyban van, mint az angyalokkal. A Szentlélek lakozik benne mint egy templomban... Így egy bizalmasabb és bensőségesebb kapcsolatban áll vele mint az angyalokkal, mivel Isten az Atya, Isten a Fiú és Isten a Szentlélek tehát a teljes Szentháromság vele és benne vannak.


A Szűzanya jelentősége miatt szeretnék a a Karmellhegyi skapuláréról beszélni, melyet sokan közölünk viselnek.

Július elején én is feladhattam itt a kápolnában egy hívőre. Ismét egy lélekkel több, aki a kármelhegyi Boldogasszony védelme alatt áll.

A kármel kezdetei a Szentföldön kezdődnek. A név egy hegyláncolattól, Palesztinából származik. Oda húzódtak vissza a 12. században, a keresztes hadjáratok idején a remeték Európából. Egy régi szellemi hagyományt folytattak, amely egészen Éliás prófétáig nyúlik vissza az időben.

Néhány évtizeddel később a keresztény remetéket elüldözték és üldözték a szaracénok, így visszatértek Európába.

A skapuláré első kegyelme.

1251. július 16.-án a Szűzanya megjelent az akkor 80 éves rendfőnöknek, Simon Stocknak és átadta neki a skapulárét e szavakkal: „Fiam fogadd rended skapuláréját, ez egy kedvezmény különös jele, amit neked és a Kármel gyerekeinek elnyertem. Aki ebben a kegyelemi ruhában fog meghalni, az az örök tűztől meg lesz mentve. Ez az üdvösség jele, egy védőruha, egy különös béke és védelem záloga."

Örömteljesen fogadta el az agg Szent ezt az értékes kegyelemi ajándékot a Szűzanyától és gyorsan elkezdte a terjesztését. Ettől az időponttól a pápa is fellépet mint a rend védője és támogatta holott előtte inkább ellenségei felé hajlott.

A Szűzanya védelme alatt a karmelitarend gyorsan kezdett virágozni Európában. Amikor szent Simon Stock 100 évesen elhunyt, a fiatal rendnek már 40 kolostora és remete kolostora volt.

A skapuláré viszont nem csak a karmelitarend szerzeteseinek és apácáinak van fenntartva. Ezt a kegyelemi ajándékot a Szűzanya minden hívőnek szánta, nekünk is.

Már Simon Stock idejében megalakult egy skapuláré testvériség és hamar lehetett kimagasló hírességeket a skapuláréval felruházva látni, mint például Szent Lajost, Franciaország királyát és egész családját. Nem kevesebb mint 32 pápa gazdagította ezt a testvériséget búcsúkkal.

A mi századunkban is új jelentőséget nyert a skapuláré, amikor 1917. október 13.-án a Fatimai utolsó jelenésében a Szűzanya, mint a Kármelhegyi Szűzanya jelent meg.

Amikor Lúcia nővért megkérdezték, hogy miért jelent a Szűzanya utolsó jelenésében mint a Kármelhegyi Szűzanya meg, azt mondta: "Mária így szerette volna kívánságát kifejezni, hogy minden ember szeplőtelen szíve szentelésének jeléül hordja."

Hogy néz ki a skapuláré?

A skapuláré két barna pamut anyagból áll, melyek két szalaggal vannak összetartva. A név a latin scapulae, vállak szóból származik.

A skapulárét a két vállról lógva hordják és a karmeliták barna vállruhájukra emlékeztet amelyet a rendi ruhájuk fölött hordtak.

Az egyik pamutdarabka a Szűzanyát ábrázolja, a kis Jézust tartva és mindketten egy skapulárét tartanak kezükben mint Simon Stock jelenésénél. A másik pamutdarabkán pedig a keresztre feszített Krisztust, vagy Jézus Szent Szívét láthatjuk.

A skapulárét csak pap teheti fel. Ezt manapság minden katolikus pap megteheti és így egyidejűleg a skapuláré testvériségbe is megtörténik a felvétel.

A Szent Szűz Simon Stocknak azt mondta: „Aki ebben a kegyelemi ruhában fog meghalni, az az örök tűztől meg lesz mentve. Ez az üdvösségnek egy jele, egy védőruha, egy különös béke és védelem záloga.

Ha abban a szerencsétlen helyzetben lennénk, hogy súlyos bűn estünk, így Mária az isteni kincsekből olyan hatékony kegyelemmel érinti meg szívünket, hogy üdvös módon megváltozunk és megtérünk. Ha nem állunk csökönyösen ezen kegyelemnek ellen, úgy a Szűzanya ezen a módon megmenti lelkünket és elérhetjük az örök boldogságot.

A skapuláré második kegyelme.

Ez abból áll, hogy Mária halálunkat követve az első szombaton kiment minket a tisztítótűzből. Sok ellenvetés volt ennek a szombat privilégium ellen de öt pápa kifejezetten megerősítette, hogy ezt a privilégiumot lehet prédikálni. Nem tudjuk elégé értékelni, hogy mit jelent ez a tisztítótűzben való tisztítás lerövidítése. „Nem jut oda be tisztátalan” (Jel 21,27) Sok időben telik, amíg a halottak teljesen megbűnhődnek bűneiktől.

Milyen ellenszolgáltatást kér tőlünk Mária, hogy elnyerhessük ezt a szombat - privilégiumot, kiváltságot?

  1. Törekedni kell az állapotunknak megfelelő tisztaságban élni (vagyis papok és szerzetesek az egyházi rendnek megfelelő, házasok a keresztény házasság erkölcsének megfelelően, a hajadonok, illetve nőtlenek a nem-házasodottaknak előírt állapotban).
  2. El kell imádkozni az úgynevezett máriás napi imákat, pl. a skapuláré imát, vagy tartózkodni kell szerdán, pénteken és szombaton a húsételektől (böjt), vagy egy rózsafüzért naponta el kell imádkozni.

A minimum kötelezettséget is szeretném megemlíteni, a II. Vatikáni zsinat előtt is már létezett a német karmelitáknál egy enyhített szabály és pedig csak napi három üdvözlégy mint elkötelezettség.

Összefoglalva:

Ez nem sok, ha arra gondolunk milyen ígéreteket kapunk amikor viseljük a skapulárét:

  • Mária megóv minket a kárhozataltól,
  • Mária kiment minket az első szombaton halálunkat követően a tisztítótűzből.

Álljunk a skapuláréval Mária különös védelme alá és igyekezzünk, mint Mária gyermekei életünk útján menni.
Ámen