A fenti naptár a következő, nyilvános megosztási linken beágyazható asztali naptárakba, mint a Thunderbird Lightning kiegészítőjébe, vagy az Outlook-ba, de minden olyan Naptárba is, mely képes kezelni az *.ICS kiterjesztést. Link: https://www.google.com/calendar/ical/magyarpredikaciok%40gmail.com/public/basic.ics

2014. június 15., vasárnap

Szentháromság Vasárnap

Kedves hívek!

Lefebvre érsek a következőt mondta: "A Szentháromság officiuma, tehát a Szentmise és a breviárium, a liturgikus év megkoronázása. A Szentháromság az a nagy titok, amely által Isten tervei megvalósulnak." (208. oldal)
"Ha nem lenne a Szentháromság, úgy nem lenne megtestesülés és megváltás sem. Így ez a nagy titok, amely az egész örökkévalóságban boldogítani fog, mindenekelőtt a Szentháromság titka."
(39. oldal) (Idézetek: M. Lefebvre, Das Opfer unserer Altäre,első kiadás)

Felfoghatjuk ezt a titkot a természetes eszünk erejével?

Szent Tamás világosan kijelenti, hogy NEM. Azt írja: „Impossibile est per rationem naturalem ad cognitionem Trinitatis divinarum Personarum pervenire. Lehetetlen, a természetes ész erejével az Isteni személyek, a Szentháromsághoz eljutni." (STq32a1c)

Az ember - így írja tovább - Istent a természetes eszel csak a kreáció, illetve a teremtett dolgokból ismerheti fel. A teremtett dolgok vezetnek Isten felismeréséhez úgy mint egy hatás az ok felismeréséhez vezet.

Így mi emberek felismerhetjük, hogy Isten minden létezőnek a kezdete, mindennek, ami létezik, "omnium entium principium".

Miért nem foghatjuk fel a teremtett dolgokból a Szentháromságot?

A válsz: Isten a teremtésnél a saját lényének az egységére tekint, de nem arra, ami a személyek megkülönböztetésére szükséges. "...ad unitatem essentiae, non autem ea quae pertinet ad distictionem persoarum." (STq32a1c)

Ezért a természetes ész csak azt ismeri fel, ami az isteni lény egységére vonatkozik de nem annak megkülönböztetésére.

Aki a Szentháromságot a természetes ésszel próbálna bebizonyítani, az eltörölné, megsemmisítené a hitet és ezt két okból, ahogy Tamás írja:
  1. A hitnek van egy méltósága, amely a teremtett dolgokon túllép és így az emberi értelmen is. Pont az isteni bölcsesség titkáról van szó, amely el van rejtőzve. "... sed loquimur Dei sapientiam in mysterio, quae abscondita est." (1Kor.:2,6)
  2. A hitetlenek előtt, ha meg akarjuk őket téríteni, a hit nevetségessé lesz téve, ha olyan bizonyítékokkal érvelünk a hit mellett, amelyek nem szükségesek. Persze, most, hogy a hit által ismerjük a Szentháromságot találhatunk nyomokat a teremtésben. utólag ez lehetséges: "per fidem venitur ad cognitionem, et non e converso. A hit által jutunk el a felismeréshez és nem fordítva." (STq32a1ad2)

A háromságot ténylegesen sokszor és elementáris módon találhatjuk a teremtésben.

  • Az általunk használt teret három dimenzióban hosszúsággal, szélességgel és magassággal írjuk le.
  • Az idő szintén háromságot mutat: múltat, jelent és jövőt.
  • A teremtés alapeleme a víz szintén: folyékony, szilárd (jég) és gáz formájú (gőz)
  • A növények gyökérből, törzsből és levelekből, valamint virágokból állnak.
  • A család mint az emberi élet ősmagja szintén egy háromságból áll, apa, anya, gyerek.
  • Így találhatjuk tehát a Szentháromság nyomait a teremtésben anélkül, hogy be tudnánk bizonyítani azt a természetes eszünkkel. Ez csak egy érdekes igazolása a hitünk titkának.

Mit jelent tehát a Szentháromság dogmája? Legszebben Szent Atanáz hitvallásában van leírva:
"...hogy tiszteljünk egy Istent a Szent Háromságban és Szent Háromságot az egyességben. Sem a személyeket egybe nem elegyítvén, sem a természetet el nem választván...
...De az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek egy az istensége, egyenlő a dicsősége, egyenlőképpen örökkévaló a felsége...
...Nem-teremtett...mérhetetlen...örökkévaló...
...mindenható az Atya, mindenható a Fiú, mindenható a Szentlélek...És mindazonáltal: nem hárman istenek, hanem egy az Isten."
Ezek után még több leírás következik az isteni személyekről. A végén a következőt írja: "Ez a katolikus hit, melyet ha valaki híven és állhatatosan nem hisz, üdvösségre nem juthat"

Hogy lehet tehát a zsidó és az iszlám vallást a II. Vatikáni Zsinaton felértékelni, holott pont ezt a igazságot a legszentebb Szentháromságról tagadják?

A Szent püspök és pátriárka Atanáz


A mai ünnep kapcsán nem lehet egy olyan szentet kihagyni, akinek oly nagy érdeme volt ennek az igazságnak a megvédésében. Ez pedig Alexandriai Szent Atanáz püspök és pátriárka.

Mint diakónus vett részt 325-ben a Niceai zsinaton, amelyen Arius tévhiteit ítélték el. Arius Krisztus istenségét tagadta. Amikor Atanáz elfoglalta a püspöki széket egy 46 éves harc kezdődött Arius követőivel.

Ötször üldözték el püspöki székéről, közel 20 évet élt száműzetésben és sokszor menekülésre késztették mivel a legnagyobb díjat ígérték annak, aki akár élve vagy holtan elfogja őt. Semmilyen hatalom nem volt képes az igazságtól eltántorítani.

Csodálatra méltó beszédisége, hajthatatlan akarata, tiszteletet parancsoló fellépése, szelídsége és alázatossága törte végül is meg az Arianizmus hatalmát.

Amikor Atanáz 373 május 2. meghalt, a harcot megnyerte de ez a veszélyes szekta még néhány évszázadon keresztül fennmaradt, míg el nem tűnt.

Most rajtunk van, hogy egy ilyen harcot vezessünk.

A regensburgi püspök, Dr. Rudolf Grabner 1973 ban írt egy könyvet, "Athanasius und die Kirche unserer Zeit". A könyv címe mindent elárul, a mai időnk hasonló Szent Atanáz idejéhez. Sokan Lefebvre érseket tartották a 20. század Atanázának.

Milyen büszkék lehetünk, hogy a X. Szent Piusz Testvériségben, szellemi atyánk nyomdokaiba léphetünk és a Modernisták, a Liberálisok és a Szabadkőművesek ellen harcolhatunk, akik a katolikus hitet próbálják megsemmisíteni.

Tartson minket a Szentháromság iránti szeretet, Szent Atanáz közbenjárása Lefebvre érsek nyomdokaiban. Az örök jutalom a mennyország dicsősége lesz, ahol a Szentháromság az igazak napja.

Ámen.